Wat is Dry Needling?

Dry needling richt zich op de behandeling van meestal al langer bestaande spierklachten. Met dry needling worden spierverhardingen (‘triggerpoints’) ontspannen, door deze aan te prikken met een dunne acupunctuurnaald. Meestal is de verbetering direct voelbaar. Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd in blijven zitten. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee spieren kortdurend worden behandeld. Bij klassieke acupunctuur wordt gewerkt vanuit een energetisch concept. De punten op de meridianen worden geselecteerd op basis van o.a. tong en polsdiagnostiek om de energiestroom te kunnen beïnvloeden. Bij dry needling richten we ons op triggerpoints en is de verklaring van het effect ervan niet gebaseerd op “energie” reguleren, maar op basis van fysiologie en biochemische processen.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen. Een triggerpoint kan worden gezien als een spierknoop: een bundeltje spiervezels dat zich niet ontspant, maar steeds strak aangespannen blijft. Wanneer een triggerpoint zich in de spier bevindt, blijkt dat de spiervezels in de rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken. In de spier ontstaat dan een lokale verdikking met een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen. Dit kan als gevolg hebben dat er lokale pijnklachten, maar ook vaak ‘pijn op afstand/uitstralende pijnklachten’ kunnen ontstaan. De pijn wordt hierbij op een andere plek gevoeld dan waar de triggerpoint zich bevind. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoofdpijnklachten die vanuit uw nek komen. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan: / na:

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
• Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
• Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, CANS)
• Overbelasting/blessures bij sporters
• Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscus-letsel of een hernia
• Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
• Psychologische factoren zoals stress en depressie
• Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk of operatie
• Slaaptekort
• Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut analyseert eerst uw / jouw klachten door een gesprek en gericht onderzoek, daarna onderzoekt hij de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken. De fysiotherapeut zoekt specifiek in die spieren naar de bewuste triggerpoints, waarna hij die plaatsen behandelt om de spieren te ontspannen. De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in je arm of been. Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort krampgevoel wat een pijnlijk gevoel kan geven. Na de behandeling kan het behandelde gedeelte vermoeid en stijf aanvoelen. Vaak is dit van korte duur en gaat dit binnen 2 dagen weer over.

Vergoeding

Dry needling is onderdeel van de algehele behandeling fysiotherapie. Als uw aanvullende verzekering fysiotherapie dekt, dan vallen ook de kosten voor dry needling hieronder. In het andere geval betaalt u zelf de kosten.

Klik hier voor meer informatie of om een afspraak te maken.